Lirik Lagu Ushahidu – 5forty2

Mari dengar cerita budak-budak zaman sekarang 2x
Ada pakai jubah ada yang separuh terlanjang
Ada macam-macam kulit putih tukar hitam
Ikut suka hati apa peduli halal haram
Masa kecik2 cita2 jadik doctor
Bila besar jadik lupa jadik player jadik gangster
Apa kejadahnya ayah kelu tak berkata mak garu kepala
Masa depan huru hara
Orang bercinta dia pon gatal nak ikut
Bila maruah dah tergadai baru dada rasa semput
Ini kisah anak dara belum yang lagi pemuda(macam2 ada)
Sampai tak tau camne nak mula
Sekolah belum habis dah lagak macam dewasa
Islam hanya pada nama semua dia nak cuba
Boleh main cuba2,boleh main raba2
Main sama2,bila kena sama rasa
Tepuk dada tanya selera,tanya iman,tanya diri
Tanya kaki sapa bagi sampai kita boleh diri?
Aku Cuma cerita apa yang aku nampak
Terpulanglah kat korang nak terima ke tak

Budak zaman sekarang perangai pelik
Orang kata buruk dia pandang semua cantik
Tak serik,mane pergi rasa segan

Kalau kata orang kurang-kurang pon kat Tuhan
Kuat manusia bergantung pada ilmu setakat tunjuk otai
Takde orang respek kat lu memang begitu
Dunia untuk orang bijak pandai2 hidup kalau taknak kene pijak
Cuba2 usha tengok2 sekeliling bukan tengok dinding tapi minah senget mata juling(juling?)
Dia bukan buta cumabuat2 tak nampak dia rasa seronok jadik budak rosak akhlak(iskh3)
Harga diri murah jual badan kat lelaki macam balak dia konpem ambik die buat bini
Sedarlah diri sedarlah dari mimpi2,apa hari2 ko mmg gelap takde pagi?
Konon pakai seksi sebab laki suka tengok,kalau lawa takpe
Cuma lawa sikit dari MOMOK(uwek)
Pusingkan pandangan tengok pulak benda baru,budak jadik player walau belum tumbuh bulu(bulu?)apa benda tu?
Khatam pon belum kering lagi dah pandai pulak citer main sana main sini
Tukar pompuan hari2 bukan ke kau tu Muslim?
Nabi tak ajar kita tukar pompuan macam musim macam main game
Boleh buat sesuka hati cuba fikir balik kemana kite lepas mati
Tak payah kerek2 kita semua bukan hebat ingat atas sana ada kuasa lagi kuat

Jom tengok2 budak2 dekat sini perangai pelik diorang tambah sikit dengan perangai gedik
Dengan jersi besar rantai pulak nak cecah lantai topi kasi senget pastu carut tunjuk otai
Pakai seluar besar pandang badan macam lidi tepi angkat sikit tayang bulu kaki tayang itu ini
Tunjuk semua perangai buruk memang teruk bila orang mula lagak beruk
Buat apa sebok2 dengan trend masa kini sanggup pakai mahal
Walau gadai itu ini berhabis duit Cuma sebab nak perhatian
Semua atas sebab nak diri diperhatikan
Inilah hakikat kita pentingkan luaran anugerah Tuhan lebih sekadar ucapan